söndag 17 oktober 2010

Från 750cc till 500cc.... !?

1993 hände något konstigt.... Plötsligt hade jag blivit sugen på en gammal äkta 2-taktare från tidigt 70-tal. Vet inte vartifrån dessa tankar kommit, eller minns inte rättare sagt. Vid en titt bland MC-annonserna fick jag plötsligt syn på en gammal trecylindrig 2-taktare, en Kawasaki 500 från 1974 som fanns norr om stan. Det blev en snabb resa dit och ett inköp på direkten, fast motorcykeln var ett objekt och inte ens möjlig att provstarta. Jag mindes hur den 500:a jag lånat en gång på 70-talet hade varit att köra och såg fram mot att få köra en sådan "best" igen :-)
Nu visade det sig snart att detta var starten på något som fortsatt under många år och som inte slutat ännu - nämligen mitt intresse för gamla japanska 2-taktare. Det bar sig inte bättre än att plötsligt så blev det ytterligare en till Kawasaki 500 och sedan en Kawasaki 250cc, även den 3-cylindrig. Sedan blev jag även innehavare av en Suzuki GT750 från 1974, den härliga vattenkylda trecylindriga 2-taktaren som även kallades "te-kokaren" eller "vattenbuffeln". Och så fortsatte det ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar