söndag 31 oktober 2010

Från 1200cc till 1300cc

Suzuki Bandit 1200:an var jag väldigt nöjd med, men jag kunde samtidigt tänka mig ytterligare någon trevlig motorcykel. Eftersom jag läste en del utländska motorcykeltidningar så fick man då och då syn på modeller i lite andra utföranden och med andra lackeringar än de som såldes i Sverige. Bland annat var det en modell som fastnade i huvudet på mig och som jag verkligen ville ha, det var en Yamaha XJR1200 i det då lite speciella SP-utförandet och med Sarron-lackering. Christian Sarron är en fransk roadracing-förare (bl.a. GP250-seger 1984) och med smak för blått. XJR1200:an i den Sarron-blå färgen var skitsnygg.
Började med att ringa Yamaha-importören i Sverige för att förmå dem att ta hem en sådan till mig, men det var helt omöjligt och skulle absolut inte gå. Försökte flera gånger, men det var kalla handen... När jag så åkte ner till MC-mässan i Göteborg i januari 1999 och besökte Yamahas monter, vad fick jag då se? Jo, i deras monter stod just en sådan 1200cc Sarron-lackad hoj utrustad med turbo! Frågade givetvis hur detta gått till och fick förklaringen att man fått in 4st utav misstag som egentligen skulle ha gått till den ryska marknaden, men som de inte kunde ta emot... Givetvis var alla dessa 4 sålda redan :-(  Varför man inte kunnat kontakta mig, som varit så intresserad och påstridig tidigare, fick jag aldrig veta. Men jag vet ju vad jag tyckte om Yamaha i det läget...
Nåväl, i ett undangömt litet utrymme på mässan fanns en utställare som visade sig ha egen import av motorcyklar. Vad jag förstod så var det just därför man av branschorganisationen, som arrangerar mässan, blivit förvisade till denna avsides plats. Hursomhelst ställde jag frågan om dom kunde ta hem just den XJR1200 jag ville ha. Visst, det kunde man nog ordna. Inom några dagar fick jag samtal med besked att man hade fått tag i denna och jag ombads betala in handpenning. Gjorde detta omgående, bara för att dagen efter få veta att denna hoj såldes till någon annan innan den hann bokas... Surt... MEN, jag fick besked om att det skulle komma en XJR1300 för säsongen 1999 i just ett Sarron-utförande. Vägrade tro att detta var sant, men fick inom kort bilder som överbevisade mig. Saken var klar, en sådan skulle jag ha! Den var t.o.m. snyggare än 1200:an.
Så en tidig vårdag 1999 åkte jag med släp ner till MC-Kompaniet i Väring och hämtade hem den fina XJR1300:an. Väldigt bra ordnat av dem och med en kanonbra service hela tiden.
XJR1300:an har jag kvar än idag (2010) och stormtrivs med den. Jag har behållit den i originalskick då jag tycker att den är så perfekt och snygg som den är. Men hade jag kunnat hitta ett klassiskt 4:1-system i den stil som gällde på 70- och 90-talet, typ Winning Performance eller Kerker, så hade jag köpt det på direkten :-)
XJR1300:an har en härlig och vridstark motor, bekväm körställning och bra bromsar m.m. Dessutom är den idealisk att skjutsa på dom gånger man vill göra det. Vid högre hastigheter blir det lite blåsigt med den upprätta körställningen, vilket gör att man åker bekvämast mellan 110-130 km/h om man skall långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar