måndag 27 september 2010

Från 1100cc till 883cc...

Det blev vinter på nytt och planerna på en ny hoj surrade i huvudet på mig. I början på året 1987 så började plötsligt en god vän tala om något för mig väldigt främmande, nämligen Harley Davidson... 
Förstod inte vad som hänt med honom, men tittade i alla fall i broschyrerna han lagt fram. Efter en stund så väcktes någon form av nyfikenhet och det slutade med att vi satt fyra kompisar och tittade på dessa amerikanska järnhingstar. Innan jag hann sansa mig så började funderingarna på egen import växa fram och därför tog jag kontakt med en gammal vän som numera var bosatt i Californien. Kunde han möjligtvis hjälpa oss att få fram några hojar? Jodå, efter några dagar så beställde vi fyra varsin hoj. Det blev varsin Harley Davidson 883 Sportster!
Efter en tid så anlände fyra lådor med dom nya hojarna och vi träffades för att montera och göra dom körklara. Så blev det äntligen dags för uppstart... Efter lite tvekan small den första igång och stod där och ruskade och rök... och vi stod där och skrattade. Vad hade man gett sig in på??
Nu måste hojarna provköras och vi slängde på oss våra gamla skinnpajar från tidigt 70-tal och drog iväg på en tur. Det var onekligen en ny erfarenhet för oss som åkt 4-cylindriga japanska hojar i många år.




Sportstern är en liten "söt" karamell tycker jag. Den är snygg och charmig att se på. Den är väldigt enkel i sin uppbyggnad och den känns nästan som en moped att sitta på. Mysig hoj för små fikasvängar, men inget att åka långt med upptäckte jag snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar