tisdag 21 september 2010

Från 1100cc till 1100cc (nr.2)

Efter två härliga säsonger med den silverfärgade GSX1100:an så ställdes den in i garaget för vintern och samtidigt började planerna på ett byte att gro på nytt. Den GSX1100E som presenterats till säsongen 1982 föll mig inte riktigt på läppen, framför allt på grund av den i mitt tycke tråkiga sandfärgade lacken. Så den övervägde jag aldrig att köpa. På våren 1983 presenterade dock Suzuki denna 1100 med ny lackering och några mindre tekniska förändringar. Nu kom den i en läckert svart färg, samt också i ett nytt utförande med halvkåpa på och en lack i vitt/blått. Den svarta var grymt snygg!
En tidig vårdag 1983 var så äntligen beslutet fattat och jag körde ner min gamla 1100 på ett släp till Beviks i Linköping och bytte in den mot den nya GSX1100E i den läckert svarta lackeringen med stripes i guld och blått. Åkte sedan de 20 milen hem med ett brett leende på läpparna, det är alltid något visst med att komma hem med en ny hoj och jag längtade efter att få ge mig ut på den första turen :-)

Vartefter tiden gick och milen rullade på så monterades det gamla vanliga i form av Winning Performance 4:1-system, Giuliari-sadel, Raask bakåtflyttade fotpinnar, Laverda-styre och även Öhlins stötdämpare. Hojen var riktigt snygg tyckte jag och den var också mycket trevlig att köra. En björnstark motor och med härlig sång ur 4:1-systemet.
 Åkte på ett par resor ner i Europa med den och den var en ren fröjd att köra på långresor.
Skönt med lite skugga en solig och jättevarm dag i Slovenien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar