lördag 18 september 2010

Från 1000cc till 1100cc

Efter två härliga säsonger med Suzuki GS1000E så kändes det dags att titta efter något nytt. Siktet var inställt på den GSX1100 som Suzuki hade presenterat till säsongen 1980. Men innan jag hann slå till på en sådan så ramlade jag över en annan hoj som jag inte kunde motstå. Det var en Suzuki GT750 av årsmodell 1977. Måtte ha varit en av få som sålts i Sverige. Den var redan då utrustad med alu-fälgar, kromade expansionskammare och ombyggd bakdel med GS750:ans sadel och ankstjärt. Snyggt, men inte riktigt perfekt. Körde hem den och lyckades med vänliga grannars hjälp få upp den i lägenheten där jag bodde. Hojen revs ner helt och hållet, vartefter alla delar lackades om. Det blev en svart lack med Suzukis orignalstripes på. Motorn var redan trimmad och gick så bra den kunde, så det blev mest kosmetiska förändringar på den. Våren kom och hojen startades i vardagsrummet, med expansionskammare på :-) Det tog inte lång stund förrän det ringde på dörren och en samling grannar undrade vad som stod på... Minns att det tog en bra stund att vädra ut röken och lukten.
Nåväl, GT750:an kördes under våren 1981 men såldes därefter då jag bestämt mig för att köpa en GSX1100.
Nu slumpade det sig så väl att en god vän precis hade köpt en sådan, men efter några få mil bestämt sig för att sälja. Så det blev hastigt och lustigt så att jag köpte hans. Det positiva var att han redan från start hade monterad av "akvariet" till framlyse med mätare och allt för att istället montera spritt nytt lyse och instrument från GS1000. Det såg bra mycket bättre ut.

Självklart så försågs hojen med det gamla vanliga: 4:1-system, Laverdastyre, Raask bakflyttade fotpinnar och en Giuliari-sadel. Skinnstället med Suzuki-loggor hade jag designat själv och låtit finska MP-ASU sy upp något år innan. Jag har det kvar än idag och önskar att jag skall komma i det någon gång, men skinn verkar krympa med åren ;-)

                       Monterade även på den toppkåpa jag tidigare haft på min GS1000.

GSX1100:an togs ut på många turer. Allt från Sveavägen och Bogesund till ett par vändor ner till Österrike, Jugoslavien och Italien. Tror att vi lyckades slå rekord i hög packning när vi var "ute på tur" :-)  (ursäkta dålig bild...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar