tisdag 14 september 2010

Från 500cc till 750cc

Efter tre härliga somrar med Hondan så kändes det dags att titta på något nytt och större. Nu var det sensommaren 1977 och det hade hänt en del nytt på marknaden. Honda hade ju förnyat sin gamla CB750 något, men den kändes gammal. Yamaha hade inget intressant att erbjuda då och Kawasakis 1000 var både lite dyr och ändå inte så intressant. MEN.... Suzuki hade ju presenterat sin första fyrtaktare på marknaden - Suzuki GS750 ! Det var en toppmodern och snygg maskin med prestanda som fick andra att blekna. Den fick också toppbetyg i tester som gjordes både här hemma och utomlands. En sådan vill jag ha!
Så kom till slut den stora dagen! Åkte ner med min gamle trotjänare (Honda 500:an) till MC Hörnan i Södertälje och bytte in den mot en läckert blå och sprillans ny Suzuki GS750. Priset för denna var då 15.800:-. Det här var min första nya motorcykel och känslan att starta upp den och glida hemåt mot Stockholm var obeskrivlig.
Suzuki GS750 var en pigg och mycket körglad hoj, ett stort steg uppåt från Hondan. Åkte runt och njöt med den tills det var dags att ställa in den för vintern. När våren så äntligen kom 1978 så anmälde jag mig till en debutantkurs i roadracing som skulle vara på Gelleråsen. Vid 100-milaservicen bad jag MC-Hörnan att borra hål för najtråd i oljepluggen och påfyllningslocket. Blev genast upplyst om att all garanti upphör om hojen körs på bana... Neejdå, sade jag, vill ju bara vara säker på att dom inte lossnar när jag är ute och kör. Väl framkommen till Gelleråsen en tidig och kall vårdag så är den förste jag möter där självklart innehavaren av MC-Hörnan :-))
Kursen var oerhört kul och lärorik. Och Suzukin skötte sig fint på banan, vilket den redan bevisat i Superbike bl.a.
Till sommaren blev det en hel del åka till MC-träffar och roadracingtävlingar. Dessutom åkte jag en långtur ner till Österrike, forna Jugoslavien och Italien. Passade också på att köpa lite tillbehör till hojen i Italien och Tyskland. Där fanns ju ett helt annat utbud än vad vi hade hemma och dessutom var det betydligt billigare.
Efter semestern monterades en annan sadel, Laverda-styre och bakflyttade fotpinnar för lite sportigare stuk. Dessutom monterade jag ett 4:1-system (tror det hette MAG) som oavsett bestyckning fick hojen att gå sämre. Men den lät i alla fall bättre :-)
Suzuki GS 750 hör till mina favoriter och det var en mycket trevlig hoj som jag åkte med i många härliga mil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar