söndag 26 september 2010

Från 750cc till 1100cc (nr.3)

Det blev ett antal trevliga turer runt i omgivningarna med den uppfriskande GSXR750:an. Det började nu närma sig semestertider och jag längtade efter att ge mig iväg neråt i Europa igen. Dock började det kännas som att GSXR750:an inte var den mest lämpliga hojen för långtouring direkt. Efter mycket funderande och mycket vånda så bestämde jag mig till slut för att sälja den och skaffa en annan hoj som lämpade sig bättre för lite längre turer.
Efter litet sökande så fann jag en intressant hoj ute på Värmdö. Det var redan mitt i sommaren och kompisarna var på väg ner till Österrike nu, så det kändes lite bråttom minst sagt. Hojen visade sig vara i bra skick och det blev affär på direkten. Nu var man ägare till en Suzuki igen, en GSX1100EF av årsmodell 1984. Kanske inte så konstigt att man kallats för "Suzukipeter" ett tag nu ;-)


Efter hemkomsten med nya hojen så jobbade jag någon dag och sedan packade jag den med tankväska och en väska på passagerarplatsen och stack söderut. Det blev inga provturer hemma utan en semesterresa på direkten. Körde via Trelleborg-Travemünde och vidare ner till Aurach i Österrike, allt i ett svep. Kunde konstatera att hojen var mycket trevlig att sträcka ut med på Autobahn. Snabb och bekväm, dessutom med ett förvånansvärt bra skydd bakom kåpan. Kom fram till hotellet på kvällen och träffade kompisarna som meddelade att det var stor fest i byn, så efter denna lilla körning var det bara att hoppa ur skinnstället och följa med ut...



Det blev sköna turer runt i Alplandskapet innan det sedan var dags att åka hem igen. Hemma blev det ytterligare ett antal trevliga åkturer och mil med 1100:an innan det sent på hösten blev dags att sälja den vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar