söndag 26 september 2010

Från 1100cc till 750cc

Egentligen skulle rubriken kunnat heta "Pånyttfödelsen" eller "Nytändningen" av skäl som framgår nedan.
Min svarta Suzuki 1100E från 1983 nyttjades flitigt under tre somrar. Det blev ett par minnesvärda utlandsresor och många turer runtom i Sverige. Jag trivdes väldigt bra med den, men ändå funderade jag lite på att byta. Satte ut annons tidigt på våren -86 och sålde den ganska snart. Nu brände pengarna i fickan och suget efter en ny hoj var stort. Läste febrilt alla annonser jag kunde hitta och fick efter att tag syn på något som lockade mig. I Västerås annonserade en kille ut en lätt begagnad Suzuki GSXR750 från 1985. Det var ju en hoj som jag beundrat skarpt på MC-mässan redan året innan då den premiärvisades. Oerhört läcker, men kändes lite oöverkomlig just då. Gav mig i alla fall iväg till Västerås för att titta på den. Efter en stunds genomgång blev det dags för provkörning.
OJ OJ OJ, vilken hoj! Vilken imponerande maskin. Till skillnad mot dom "bestar" i form av de 1100:or som jag kört i några år nu så kändes denna hur lätthanterlig och lättslängd som helst. Känslan av att "sitta i hojen" var för mig något helt nytt och det gav en körkänsla som gick utanpå det mesta. Jag var såld :-) Hojen blev såld på momangen, till mig så klart. Nu började en ny och härlig tid. Mitt hojintresse fick en riktig nytändning kan man säga.
Visserligen kändes väl körställningen med mina 190cm något mer ansträngd än på min gamla 1100:a, men lite fick man ju offra sig för den fantastiska känslan att köra denna. Motorn spann mycket fint och hade en härlig gång, samtidigt som den var riktigt explosiv när man varvade ur den lite. Och ljudet ändrade karaktär vartefter varvtalet steg.
Det var ju så här kul det skall vara att köra hoj minns jag att jag tänkte. Det var som att "bli född på nytt" :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar