tisdag 14 september 2010

Från 250cc till 500cc

Suzuki T250 R var en härlig hoj och det blev mycket åkande med den, men tankar och drömmar om en ännu större hoj växte sig allt starkare. Än en gång luslästes annonser och mitt i vintern 1974/1975 så hittade jag en Honda CB500 Four från 1972 som var till salu ute på Värmdö. Priset var överkomligt även med min begränsade ekonomi, så det slutade med affär. Fick skjuts ut med en kompis i bil och körde sen hem hojen i minusgrader och mycket snö. Det blev en spännande tur på hala vägar. Spännande på flera sätt, då jag på grund av att motorcykeln var avställd och obesiktigad hade ritat ett eget skattemärke och satt dit för att klara av hemresan... Men hem kom jag :-)
Det blev dock inte så mycket mer glädjeämnen med den hojen då kamaxeln skar på den och det visade sig mer och mer varför den varit så billig i inköp... Dags för nu hoj!
Nu närmade sig sommaren 1975 och med ett första sommarjobb så stärktes kassan något och jag kunde leta efter en bättre hoj. Efter mycket letande hittade jag min drömhoj, en Honda CB500 Four från 1973 som var uttagen 1974. Den stod på en bilfirma på Östermalm, troligen ett inbyte man fått. Den var i nyskick och så himla fin. Men, återigen var prislappen något för hög för mig. Vad göra? Enda sättet var att bearbeta försäljaren, som i sanning inte visste mycket om motorcyklar. Till slut gav han efter och sänkte priset rejält, varvid affären kunde slutföras. Nöjd och stolt åkte jag hem med min gröna pärla. Det var verkligen en underbar känsla.
Hondan innebar mycket nytt för mig. För det första en fyrtaktare med fyra cylindrar och fyra ljuddämpare. Och så hade den elstart! Motorn spann fint och det mullrade lite dovt där bak. Det var något helt annat än dom tvåtaktare jag haft innan. Det här kändes som en riktig hoj!
Hondan var en otroligt trevlig hoj och med den åkte jag runt på ett antal träffar m.m. i landet. Det blev Custom Bike Show i Norrtälje igen, samt givetvis Anderstorp och sedan Hälsingeträffen i Bollnäs. Monterade på ett Dunstallstyre för lite sportigare körställning och satte även dit extraljus för bekväm nattkörning samt inte minst för att väcka upp bilister med.
Första sommaren slutade tyvärr med att jag blev påkörd i en rondell min andra semesterdag och hojen blev ganska skadad. Reparerade och lackade själv om den till nästa sommar. Den sommaren slutade med en omkullkörning i Danmark på min andra semesterdag... Nya reparationer och ny lack igen.
Sommaren 1977 kom jag iväg på en semesterresa i alla fall, tillsammans med flera kompisar i Enskede Motorcykel Club (EMC). Vi körde via Danmark, Holland och Belgien ner till Paris där vi stannade några dagar innan vi fortsatte med färjan mellan Calais-Dover och vidare till London. I London passade jag på att köpa en Rickman halvkåpa som jag efter mycket micklande fick på innan det var dags för hemfärd.
Honda CB500 Four är en hoj som jag än idag tycker mycket om. Den är väldigt harmonisk i linjerna och har snygga detaljer, som till exempel ljuddämparna. Med den hojen avverkade jag många sköna mil och den skötte sig exemplariskt hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar