tisdag 2 november 2010

En udda 250cc tillkommer

Det ena ger det andra och även om jag har en viss förkärlek för just dom trecylindriga maskinerna från Suzuki och Kawasaki så är egentligen alla 2-taktare från tidigt 70-tal intressanta tycker jag. Därför var det inte så konstigt att jag blev väldigt intresserad när jag erbjöds en MotoGuzzi 250cc tvåcylindrig 2-taktare från 1974. Det var en motorcykel som jag nog aldrig hade sett på riktigt och det lär sannolikt inte finnas många av dessa i landet. Det här var en speciell liten motorcykel med en del typiska Benelli-drag, vilket kanske inte var så konstigt då den även såldes i ett Benelli-utförande vid den tiden. Dessa italienska motorcykeltillverkare hade en del samarbete och det finns fler modeller som är gemensamma. Vem som stod för tillverkningen av respektive modell vet jag dock inte.
Något som jag tycker är lite läckert är att denna lilla Moto Guzzi 250-TS Electronica faktiskt är utrustad med el-start. Ganska tufft med det på en sådan liten 2-taktsmotor.
I ett svagt ögonblick sålde jag MotoGuzzin, något som jag ibland önskar att jag inte gjort. För det är en liten läcker maskin :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar