tisdag 9 november 2010

En 900 tillkommer - en klassiker till

Honda CB 750 Four fick vara herre på täppan ända fram till 1972 då Kawasaki presenterade sin 900 Z1. Den började sedan säljas 1973 på den svenska marknaden. Sommaren 1975 köpte en god vän en ny sådan och jag fick tillfälle att låna den några dagar. Steget från den Honda CB 500, som jag själv körde då, till denna 900 var enormt tyckte jag. Kawasaki 900 var tveklöst den tidens supermaskin. Jag hade aldrig en sådan själv på den tiden. Men bättre sent än aldrig... Hittade en Z900 från 1976 i hyfsat skick som jag köpte.
Beroende på såväl tidsbrist som platsbrist så såldes Kawasaki 900:an efter en tid, utan att jag hann köra den överhuvudtaget. Men ibland kan det vara bra att leva på dom gamla minnena och inte låta verkligheten idag förstöra dem ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar