torsdag 4 november 2010

En 750cc tillkommer

En motorcykel som jag gillar skarpt är Suzuki GT750. Det är en stor 2-taktare som duger till mycket mer än bara småturer på hemmaplan. Den vattenkylda trecylindriga motorn arbetar lugnt och har kraft nog för längre turer med både passagerare och packning. Att den sedan låter så himla skönt ger ju extra pluspoäng. När jag gjorde mina första utlandsresor på 70-talet så hade jag en god vän som åkte med på en GT750. Det gick hur bra som helst, även om jag minns att det var han som fick i mest bensin vid varje tanktillfälle :-)
Hade turen att få kontakt med en kille i trakterna kring Uddevalla som hade en fin GT750 från 1972 att sälja. Det var bara att sätta sig i pickupen och bege sig dit. Hojen var lika fin som utlovats så det blev affär på direkten och jag kunde styra kosan hemåt med pärlan på flaket. Minns att jag inte kunde se mig mätt i backspegeln på hemvägen. Satt nog och betraktade den glänsande GT:n mer i backspegeln än vad jag tittade framåt :-)
Just denna årsmodell är ju lite unik med sin speciella rosa lack (fanns även i en ljusgrön candylack) och med den stora dubbelsidiga trumbromsen fram. Med en hel del kromdetaljer på så glänste den fint i solskenet. GT750:an har dessutom elstart, vilket jag tycker är lite extra läckert på just en 2-taktare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar