tisdag 9 november 2010

En 750 tillkommer - en klassiker

Året 1969 hände något stort i MC-världen. Jag var själv bara 13 år då men minns hur man beundrade dom "stora grabbarna" med sina stora hojar. Med lite skräckblandad nyfikenhet kollade man in hojarna och knuttarna när som stannade till för att fika. Förmodligen var det utanför fiket "Hörnan" i Trosa som jag första gången såg den, där bland engelska hojar och säkert någon BMW stod den nya Honda CB 750 Four. Hojen som förändrade MC-världen, har det sagts många gånger. Men sannolikt är det också så.
I många år drömde jag om att ha en Honda CB 750, men när jag väl hade åldern inne och pengar nog så hade den passerat revy och var inte så intressant längre. Det hade ju kommit fler både större och vassare hojar. Men någonstans i bakhuvudet så har det alltid gnagt en önskan om att uppleva en sådan hoj en gång. Den är utan tvekan en klassiker och då jag samlat på mig lite andra klassiker från den tidsperioden så kändes det som att en Honda CB 750 faktiskt saknades. Efter lite sökande så fann jag en blå 750 från 1975 som var till salu i min närhet.




Hondan var i så gott som originalskick. Sadeln var visserligen utbytt, men till en sportvariant som trots allt passade ganska bra. Sedan var mätarhusen kromade och styrkronan polerad i stället för svart, men sådant går ju alltid att ordna. Det blev affär och många år efter CB 750:ans storhetstid fick jag äntligen prova en sådan :-)
En önskan jag haft länge är att bygga en Dunstall-Honda, då jag tycker dom är oerhört läckra. Har under åren sökt med ljus och lykta efter de delar som behövs för en sådan ombyggnad och har lyckats hitta både kåpa, tank, sadel, fotpinnar m.m. Men, jag har inte lyckats hitta det speciella 4:2 avgassystemet med Decibell-ljuddämparna ännu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar