onsdag 3 november 2010

En 125cc tillkommer - ein Deutscher

De motorcyklar man började sitt MC-åkande på har ju alltid funnits i minnet och haft en viss betydelse för mig. Trots att man nu åkte toppmoderna nya prestandahojar så fanns alltid en liten längtan efter att återuppleva sina "tonårsdrömmar" :-) Jag hade ju en gång i tiden börjat med en Zündapp och visst vore det kul att ha en sådan igen. Helst ville jag ha en blå 125:a i den s.k. mopperamen, en 1970 års modell. Dessa växer dock inte på trän direkt och efter mycket resultatlöst sökande så "nöjde" jag mig med en vattenkyld KS125 från 1980.
Det här var ju en betydligt modernare motorcykel än den med mopperamen. Den hade vattenkylning, gjutna aluminiumfälgar, hydraulisk skivbroms fram, varvräknare och blinkers m.m. Men den kändes inte riktigt lika rå och läcker som den gamla blåa "urmodellen". Den är dock ganska fullvuxen till storleken och duger bra att åka på även för längre förare. Men då den dels inte var riktigt vad jag längtade efter och dels inte riktigt passade in bland mina andra japanska 2-taktare från tidigt 70-tal så sålde jag den vidare efter en tid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar