torsdag 16 september 2010

Från 750cc till 1000cc

På hösten 1978 började tankarna på ett hojbyte dyka upp allt oftare och även om jag var mycket nöjd med GS750:an så fanns det ju större och snabbare hojar som lockade. Suzuki hade ju redan på våren släppt sin GS1000 som jag tyckte var rätt läcker, men som hade lite trist lack tyckte jag. Jag hade ju under sommaren sett att det fanns andra lackeringar på dessa i Tyskland och jag bestämde mig för att försöka få hjälp av importören Motor-Service i Upplands Väsby att få hem en sådan. Det gick dock inte alls.
Våren 1979 var jag på MC-mässan och tittade på den nya GS1000E som visades i röd alternativt svart lack. Ganska snygga, men... Ringde på nytt importören och tjatade lite om man inte kunde hjälpa mig få fram något annat. Det gick inte, men efter en stund kröp det fram att man av misstag fått in 8st i en blå kulör. Dock visste man inte om dessa skulle säljas eller returneras. Jag blev eld och lågor och sa "JAG VILL HA EN!". Som privatperson fick jag dock inte handla direkt, utan det var tvunget att gå genom en återförsäljare. Skicka den till MC-Hörnan sa jag på direkten och tillade att jag kan skriva på ett avtal om att jag avsäger mig alla krav på reservdelshållning m.m. vad gäller detta blåa exemplar (detta var tydligen ett av problemen).
Någon dag senare fick jag besked att man tänker sälja dessa blåa och jag fick "min" reserverad åt mig! Super! Längtan efter att få hämta hojen var stor, väldigt stor. Men så en vårdag så var det äntligen dags. Hojen stod klar i Södertälje så jag tog hjälm och skinnställ med mig och åkte pendeltåget dit. Det var lite oroväckande mörka moln på himlen redan när jag åkte dit, men dom glömde man snabbt när jag fick syn på min nya hoj. Vilken pärla! För den som inte har sett en av dessa blåa så kan jag säga att den var skitsnygg! En härlig blåmetallic med stripes i svart och guld.
Affären gjordes upp och jag startade än en gång upp en ny hoj utanför MC-Hörnan. Jättehärligt :-) Gav mig glad i hågen norrut mot storstaden där jag visste att kompisarna väntade utanför garaget på vad jag skulle komma med. Men säg den glädje som varar länge... redan när jag kom ut på motorvägen började det snöa! Ordentligt dessutom. Det låg 7-8cm djup smutsig snö på vägen och det var halt som bara den. Väl hemkommen syntes ingenting av den snygga blåa lacken, ej heller något krom. Hela hojen var som en betongklump :-( Och kompisarna bara stod och gapade, för dom hade ju inte sett någon snö alls där. Lite trist början får man säga.
                                           Dålig bild då den är fotograferad från en tavla..
Ganska snart monterade jag på en toppkåpa, 4:1-system (Winning Performance), Raask bakflyttade fotpinnar och en Giuliari-sadel, samt även motorskyddsbågar. Just sadeln har en speciell historia. Sådana fanns ju inte att uppbringa i Sverige vid den tidpunkten. Satt en dag och bläddrade i en tysk hojtidning och fick se denna i en annons. Bestämde mig snabbt att jag ville ha en sådan, så jag ringde firman i Hannover och sa åt dem att lägga undan en sådan till mig - "jag kommer i morgon"! Fort iväg till banken och köpa D-mark, sedan på hojen och järnet ner till Trelleborg och vidare med nattfärjan till Travemünde. På morgonen satte jag fart mot Hannover och lyckades hitta fram till hojfirman. Väl framme kom personalen ut med sadeln snyggt inpackad i något som liknade en presentförpackning :-) Betalade, tackade och vände sedan norrut till eftermiddagsfärjan mot Sverige. Sedan blev det nattkörning upp till Stockholm dit jag anlände på tidiga morgontimmarna. Trött som bara den, men lycklig ägare till en läcker sadel :-) Vill minnas att hela resan tog 40 timmar. Snittfarten minns jag ej, men det kanske är lika bra det...
Bild tagen på campingplatsen i Thessaloniki.
Åkte även en långresa genom Polen, Tjeckoslovakien, Ungern, Jugoslavien, Grekland, Italien, Österrike, Tyskland och tillbaka till Sverige. Var bl.a. på Korfu som var en fantastisk plats.
Andra året med GS1000E blev det en tur ner till Kroatien och därefter vidare till Italien. Efter körning i regn och på smutsiga vägar så passade campingens duschar bra för en ordentlig tvätt.

 Suzuki GS1000E var en mycket trevlig hoj som jag trivdes vädigt bra med. Skulle gärna köpa en ny sådan idag, om dom bara fanns till salu.

1 kommentar:

  1. Tur och retur Tyskland för att tjacka en sadel.... Det kallar jag entusiasm! Du är verkligen galnare än jag någonsin trott!! :-). /Per.

    SvaraRadera