söndag 12 december 2010

En 1000cc tillkommer

Trots att jag hade andra sporthojar och åkte med så saknade jag ändå den speciella känslan som en italiensk V-twin ger. Den Ducati ST4 jag haft förut fanns kvar i minnet och det var en mycket trevlig hoj. Nu fanns ju även ST4S som hade fått den fyrventilade 996-motorn med allt vad det innebär i form av mer kraft och prestanda. Började leta i annonser efter en sådan, men upptäckte ganska snabbt att dom inte fanns till salu särskilt ofta. Det blev till att börja kolla annonser utomlands och framför allt i Tyskland. Efter en tid fann jag en Tyskland som verkade vara fin och välskött. Nu slumpade det sig så att jag skulle bila ner till München för att besöka den stora internationella MC-mässan Intermot de närmsta dagarna, så jag beslöt att försöka hinna förbi och kolla på Ducatin också. Sagt och gjort, väl nere i Tyskland så letade jag rätt på orten där Ducatin fanns och träffade säljaren som visade sig vara en trevlig läkare med stort intresse för just Ducati. Kollade på hojen och provkörde den en kort bit. Den var precis så fin som en hoj med endast 860 mil på mätaren ska vara om den är riktigt väl omhändertagen. Det slutade med att jag betalade handpenning och fortsatte sedan ner till München för att beskåda alla nya läckra motorcyklar och tillbehör.
Väl hemma igen så betalade jag resten och kom överens om att säljaren skulle ordna med en låda att förpacka motorcykeln i och sedan skicka den med lastbil till mig. Det blev en tid av väntan, men till slut kom den i alla fall.
Ducatin hade den i mitt tycke väldigt läckra sidenmatta gråa lackeringen. ST4S har som standard Öhlins-dämpare bak, kolfiberhugger och Marchesini-fälgar m.m. Det här är en riktigt trevlig maskin med kapacitet för såväl sportig och inspirerad körning som för långturer med passagerare och packning.
Ducati ST4S är en fantastiskt trevlig motorcykel som jag mycket gärna skulle vilja ha igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar