torsdag 13 januari 2011

En 380cc tillkommer

Sommaren 1974 for jag omkring på min Suzuki T-250 och var väldigt nöjd med den. Men jag drömde samtidigt om en lite större hoj och bland mina drömobjekt fanns Suzuki GT380, en hoj som jag tyckte var väldigt läcker. Det närmaste jag kom en sådan var att jag tittade på en hos dåvarande cykel- och mopedhandlaren Millqvist & Tobiasson på Söder. Den hade brunnit lite, men var till salu till ett relativt bra pris. Tyvärr (eller som tur var) så räckte mina pengar ej till.
Trots att jag haft både större och snabbare hojar så har just denna trecylindriga 2-taktare på 380 kubik alltid intresserat mig. I slutet på 90-talet fann jag en från 1972 som jag köpte, men den hade lite motorproblem och blev stående.
Återigen var det en annons i en engelsk MC-tidning som väckte mitt intresse. Där fann jag en GT380 från 1976 som var till salu. Bilden i annonsen mätte kanske 10x20mm, men det räckte för att se att den var silvermetallic och i originalskick. Jag ringde säljaren som visade sig bo i Skottland. Det blev ett långt samtal med frågor kring motorcykeln och dess skick. Jag ville ju veta att alla vitala bitar var hela och oskadade samt att det inte var bulor, rost eller andra skador på den. Jag blev lovad att den var i absolut toppskick, vilket förtydligades med kommentaren "Mr Anderrrsson, you can trust on me, I´m a religious man... Det lät ju bra, så jag köpte motorcykeln. Säljaren lovade packa den i en låda och sedan skulle min transportör hämta upp den för vidare transport hem till mig.
Det gick ett par veckor och plötsligt en dag knackade en lastbilschaufför på dörren och ropade irriterat åt mig att komma ut snarast möjligt och ta hand på mitt kolli. Han var märkbart irriterad och ville tydligen bli av med det snabbt. När han fällde ner bakgavellyften förstod jag varför, det luktade fanken lindrigt sagt... Han hade fått stå ut med stanken hela dagen och var nu mån att få bort "detta stinkande kolli" snarast möjligt. Vi lastade av det och jag kunde snabbt konstatera varför det luktade så - hela denna stora låda var byggd av gamla fisklådor!
Det var inte att tänka på att ta in denna låda inomhus, utan den fick slås isär utomhus varpå motorcykeln togs fram och tvättades av grundligt. I stora hela såg den väl bra ut, men den var såväl rostig som ärgad på alla de ställen som utlovades vara blanka och fina... Så var det med den religösiteten....
                                Denna bild har jag lånat då jag f.n. ej kommer åt att fotografera min.
  
Denna minsta modell av Suzukis trecylindriga 2-taktare är en mycket trevlig hoj. Snygg att se på, läcker design på motorn med sina RamAir-topplock och framför allt en härlig motorgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar