I den andra lådan, som kom tillsammans med den tidigare beskrivna Suzuki GT750:an från England, så fanns en liten och ovanlig hoj. Jag hade aldrig sett någon sådan tidigare, så det var väldigt spännande att öppna lådan och rulla ut den lilla röda pärlan. En Benelli 250 Quattro av årsmodell 1981. Det som jag fascinerades mest av var tekniken, en fyrcylindrig 4-taktare på endast 250cc! Helt fantastiskt. Det är mig veterligen den minsta fyrcylindriga motorcykeln som serieproducerats. Bara att titta på de små sugrören till avgasrör ger en vision om hur litet allt är. Ja hela hojen är liten, mer som en 125:a och knappt det ens.
Denna motorcykel finns även i ett MotoGuzzi-utförande, exakt likadan och bara med emblemen som skiljer dem åt. Efter vad jag har hört så var det MotoGuzzi som byggde motorerna till den här modellen. Designen är väldigt speciell och tank-sadel-kombinationen ser mer ut som en rak planka, där man dessutom lagt in instrumenteringen och tändningslås på tankens ovansida.
Inte kan man tro att det döljer sig en tvärställd fyrcylindrig radmotor bakom den här frontarean :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar