söndag 22 april 2012

En 350 tillkommer - en liten 4:a

Fast min första 4-taktare och min första 4-cylindriga hoj var en Honda CB 500 Four så har jag alltid fascinerats av den lilla och trevliga Honda CB 350 Four. Denna, den minsta av Hondas 4-cylindriga hojar, byggdes endast 1973 och hör till en av de ovanligare hojarna här i landet.
Den var ju ingen raket i jämförelse med bl.a. Yamaha RD 350 och Kawasaki S2 350 från denna tid, men den var väldigt stilig och läcker att se på. Detta lilla motorpaketet med fyra cylindrar och de fyra ljuddämparna såg väldigt snyggt ut. Jag tycker att CB 350 Four har väldigt vackra linjer och ser mycket harmonisk ut. Liten, kompakt och nästintill "söt".
Har genom åren lyckats finna några exemplar av denna hoj som jag inhandlat, däribland denna silverfärgade. Ursprungligen fanns den såvitt jag vet endast i en röd lackering, en grön och en silver.




Sommaren 1978 var jag i Italien, med en annan motorcykel. Fick där syn på en oerhört läckert ombyggd Honda CB 350 Four som jag aldrig kunnat glömma. Den var byggd som en racehoj med stuk likt en MV Agusta. Den hade en röd racekåpa, racingsadel och fyra mattsvarta megafoner! Superläcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar